سم کشاورزی در ایران و شرکت‌های فروش آن

سم کشاورزی در ایران: شرکت‌های فروش بزرگی در ایران مشغول به تهیه و تولید سم کشاورزی در ایران هستند. که می‌توانند نیاز داخلی کشور را کاملا برطرف کنند.

سم کشاورزی در ایران

تاریخچه و معرفی تولید سم در ایران

تولید سم در ایران به دوران پهلوی بازمی‌گردد. در ابتدا، تولید سم در ایران در حوزه نظامی و امنیتی بود و تنها به منظور استفاده در برابر دشمنان خارجی و داخلی بود. با گسترش کشاورزی و نیاز به سموم شیمیایی برای کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی، تولید سم در ایران نیز گسترش یافت.

در دهه ۱۳۵۰، با توجه به افزایش تولیدات کشاورزی و نیاز به کنترل آفات و بیماری‌ها، تولید سموم شیمیایی در ایران رونق گرفت. این دوره، برخی شرکت‌های خارجی نیز به بازار سم در ایران وارد شدند.

در دهه ۱۳۷۰، تولید سموم شیمیایی در ایران به دلیل دسترسی به منابع نفتی و گازی و نیروی انسانی ماهر، به مراحل جدیدی رسید و به یکی از عوامل اصلی توسعه کشاورزی در کشور تبدیل شد.

اولین کارخانه تولید سم در ایران در سال ۱۳۰۹ در شهر کرج آغاز به فعالیت کرد. در این کارخانه بعضی از سموم ارسنیک و معدنی فرموله و تهیه می‌شد ولی متاسفانه پس از مدتی فعالیت کارخانه متوقف شد و دوباره فعالیت فرموله و تولید سم کشاورری از سال ۱۳۴۴ با ظرفیت تولید ۴۴۰۰ تن در سال ، شروع به فعالیت کرد و سمومی برپایه شیمی آلی تولید می‌کرد.

بیشتر بدانیم  بازار فروش سموم کشاورزی مخصوص گردو

پس از آن به تدریج کارخانه های متعددی در ایران در زمینه تولید سموم کشاورری شروع به فعالیت کردن و خوشبختانه در حال حاضر حدود ۷۰ واحد تولید کننده سم در کشور وجود دارد که نشان از پیشرفت این صنعت در ایران است.

سم کشاورزی در ایران

شرکت‌های تولید سم کشاورزی در ایران

شرکت های تولید سم کشاورری ، شرکت هایی هستند که مجوز فعالیت و تولید سموم کشاورزی را از ارگانهای ذیربط دریافت کرده اند و تجهیزات مورد نیاز که شامل آزمایشگاه کنترل کیفی سموم شیمیایی
و دستگاه ههای تولید سم هستند را دارند و توان تولید و فروش سموم کشاورزی را به مراکز فروش و توزیع دارا هستند.

در حوزه تولید سم کشاورزی، در ایران شرکت‌هایی فعالیت دارند که در زمینه تولید و عرضه انواع سموم شیمیایی، سموم گیاهی و آلی به بازار عرضه می‌کنند. در ادامه به برخی از این شرکت‌ها اشاره می‌شود:

  1. شرکت پارس سم: این شرکت در سال ۱۳۶۳ تاسیس شده است و به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سموم کشاورزی در ایران شناخته می‌شود. پارس سم با تکیه بر تکنولوژی‌های روز دنیا، محصولات متنوعی را تولید و به بازار عرضه می‌کند.
  2. شرکت آریا صنعت کشاورزی: این شرکت در سال ۱۳۹۲ تاسیس شده است و با تمرکز بر تولید سموم گیاهی و آلی، در بازار کشاورزی فعالیت می‌کند. محصولات این شرکت به دلیل خصوصیات برتر و عدم داشتن آسیب‌های جانبی، جایگاه ویژه‌ای در بین کشاورزان کشور دارند.
  3. شرکت آسیا کود: این شرکت در سال ۱۳۵۵ تاسیس شده است و فعالیت خود را در زمینه تولید و عرضه انواع کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی آغاز کرده است. محصولات این شرکت در بازار کشور و حتی خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. شرکت نوین کشاورزی: این شرکت در سال ۱۳۸۲ تاسیس شده است و در زمینه تولید سموم گیاهی و آلی فعالیت می‌کند. محصولات این شرکت به دلیل خصوصیات برتر و عدم داشتن آسیب‌های جانبی، در بین کشاورزان کشور محبوبیت دارند.
بیشتر بدانیم  واردات اسید بوریک کیلویی ارزان

شرایط دریافت پروانه کارخانه آفتکش شیمیایی

برای تاسیس و اخذ پروانه شرکت تولید و فروش سم کشاورری مراحل قانونی مختلفی را باید طی کرد تا مجوز فعالیت از طرف سازمان صنایع و معادن و تجارت دریافت کنند و همچنین باید تائیدیه اداره کل حفاظت محیط زیست نیز دریافت کرد.

دریافت پروانه کارخانه آفتکش شیمیایی، به یک سری شرایط و مقررات منطبق است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران تعیین شده است. این شرایط عبارتند از:

  1. داشتن مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست.
  2. رعایت مقررات مربوط به بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست در تمامی فرآیندهای تولید و عرضه آفتکش‌های شیمیایی.
  3. اخذ مجوز از سازمان بهداشت و درمان جهت تولید و عرضه محصولات بهداشتی، همچنین اخذ مجوز از سازمان دارویی کشور برای تولید آفتکش‌های مورد نیاز.
  4. داشتن تجهیزات و تاسیسات لازم برای جلوگیری از انتشار گسترده مواد شیمیایی خطرناک در محیط زیست.
  5. رعایت محدودیت‌های مصرف و استفاده از مواد شیمیایی خطرناک در فرآیندهای تولید و عرضه آفتکش‌ها.
  6. اخذ پروانه و کنترل دوره‌ای سازمان حفاظت محیط زیست برای اطمینان از رعایت شرایط و مقررات تولید و عرضه آفتکش‌های شیمیایی.

در کل، دریافت پروانه کارخانه آفتکش شیمیایی، به دلیل خطرات بالقوه برای بهداشت انسان و حفاظت از محیط زیست، با شرایط و مقررات سخت و دقیقی منطبق است. و به همین دلیل، توجه ویژه به رعایت این شرایط و استفاده از مواد و تجهیزات لازم برای جلوگیری از انتشار آفتکش‌های خطرناک در محیط زیست باید داشته شود.

سم کشاورزی در ایران

اهمیت استراتژیکی شرکت‌های تولید سم کشاورزی

با توجه به اینکه جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است. و طبیعتا به منبع غذایی و کشاورزی بیشتری نیاز است. ولی همه ساله مقادیر زیادی از محصولات کشاورری در سراسر جهان توسط آفات نباتی و حشرات مختلف مورد حمله قرار می‌گیرند.

بیشتر بدانیم  روغن ولک خارجی 80 درصد | قیمت فروش

و با توجه به اینکه منابع غذایی محدود است و نیاز به رشد بیشتر آفتکش‌ها و کنترل آفات نباتی در آینده وجود دارد. برای کارخانه های تولید سموم کشاورزی آینده خوبی در سراسر دنیا پیش بینی می‌شود.

علی رغم اینکه روزانه نیاز بیشتری به تولید سموم کشاورزی در دنیا وجود دارد. ولی در ایران واردات بی رویه سموم کشاورری و قیمت بالای هزینه‌های اولیه و مواد اولیه باعث ایجاد چالش‌ها و نگرانی‌های جدی برای شرکت‌های تولیدی سموم کشاورزی کرده است .

Rate this post

Originally posted 2019-05-23 18:27:13.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما